Sider

28. mai 2010

Litt av hvert med salt på...

Bortsett fra 90min Bikram Yoga, så har jeg holdt hviledagen hellig. Deilig å la bena få hvile litt. I morgen venter en langtur – lenger enn jeg noen gang har løpt – 27,35km. Det blir en utfordring. Jeg har begynt å tvile litt på tidene mine, virker liksom for godt til å være sant, så jeg har laget en løype på kartet som skal være 28,2km (eller en kortere versjon, 25,5km). Håper det viser seg at Nike+’en min er ’korrekt’ – fra i morgen slipper jeg i alle fall å lure!

Bikram Yoga i dag var deilig, men jeg slet mye med kramper. Både hofter, ankler og lår var veldig kranglete – så nå heller jeg innpå med diverse elektrolytter, og håper at det hjelper. For øvrig sa læreren min at det kunne være lurt å drikke salt.. Jeg som akkurat har klart å kutte ned (nesten ut) på mitt brus inntak.. Hmm… burde jeg ta opp vanen igjen, kanskje kroppen savner saltet? Får vel få i meg salt gjennom andre kanaler… Eller hva sier du?

4 kommentarer:

  1. Ser at du har blitt ordentlig amerikansk nå vennen med egen løpeblogg og greier. Stå på! Gleder meg til å se deg til sommeren.
    God klem :-)

    SvarSlett
  2. I de elektrolytt drikkene dine er det nok en del salt - det som er hele poenget tror jeg :)

    Etter jeg startet å løpe har jeg gjort det motsatte - økt saltmengden min mye. Jeg merker når jeg løper langt så kvitter kroppen seg med ekstreme mengder salt. Blir nesten hvit i ansiktet av all saltet.

    Lykke til på langturen din. Husk at langturer pleier man å kjøre rolig så ikke la deg stresse av du nå skal rekke løypa på en viss tid. Selv løper jeg langturene mine mye mye roligere enn maratonfart.. Har du planer om å ta til deg noe næring underveis?

    SvarSlett
  3. Takk ;)
    Ja, det er jo derfor jeg drikker elektrolytter, men kanskje jeg trenger en større saltladning enn balansen som er i ferdige blandinger...? Hva vet jeg..

    Jeg tenkte å ta med meg en nøtte/frukt-bar, evt. en banan (men det er litt tungvint å bære på. Hva anbefaler du?

    SvarSlett
  4. Nei, det blir jo litt opp til deg selv da. Men jeg begynner å kjenne på de distansene der at jeg trenger både veske og næring. Jeg pleier å stoppe å kjøpe drikke/banan/sjokolade/sjokomelk på veien hvis jeg bare løper på måfå. Vet ikke om du løper med "vannflaske" jeg - men bare det å bytte ut vann med sportsdrikk eller saft vil jo gi litt næring ivertfall... Men du vet egentlig best selv hva du trenger.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails